Wie zijn we?
Als toonaangevend producent van steigerhouten meubelen werden we de voorbije jaren genoodzaakt om steeds te zoeken naar de beste oplossing om aan de steeds groter wordende vraag te blijven voldoen. Zo hebben we in maart 2020 een nieuwe productiehal opgestart in Spanje (Velez Rubio) waar we het courante steigerhouten meubilair produceren.
Mede door de opstart van de nieuwe productiehal kregen we regelmatig de vraag van Vlamingen in Spanje of we ook voor hen meubilair konden maken, leveren en plaatsen. In vele gevallen maatwerk.
Daar alle materialen (steigerhout + productiematerialen) van Lokeren naar Spanje moesten getransporteerd worden zijn we dan Unie Zuid Transporten opgestart. Dit is een samenwerking van diverse Belgische transporteurs en verhuizers welke wekelijks op Spanje rijden. Om economisch rendabel te zijn en blijven, en om snel heen en weer te kunnen pendelen tussen onze beiden fabrieken hebben we in april 2020 nog een extra depo (500m²) in Velez Rubio op de kop kunnen tikken net naast ons nieuw werkatelier. Toen volgde San Miguel de Salinas, Empuriabrava en binnenkort Estepona.
Het snel heen en weer pendelen tussen Lokeren en Spanje stelt ons in staat de leveringstermijnen van steigerhouten meubelen aanzienlijk te verkorten. En toen kwam de vraag van onze klanten of we ook hun "eigen materialen" mee op transport wilden zetten want: "we moesten toch rijden" en meestal zelfs tot aan de deur om ons meubilair te leveren.
Van het één kwam het ander en plost reden we elk maand met 400 kubieke meter meubelen en materialen van onze klanten wekelijk heen en weer tussen België en Spanje. Daar transporten niet onze hoofdactiviteit zijn maar eerder een noodzakelijk kwaad hebben we ons prijstechnisch goed in de markt kunnen positioneren. Het uitvoeren en leveren van meubilair en andere goederen was ons al niet vreemd, we hebben het enkel beter, sneller en goedkoper gemaakt.
Snelle correcte administratie, het online publiceren van onze tarieven (why not?), verwarmde en bewaakte opslag en afgifte van goederen in Lokeren 7/7 en dit elke dag van 08.00 tot 18.00, gesloten vrachtwagens met laadbrug (een goede bescherming was ook cruciaal voor ons meubilair), stipte uitgewerkte planning en route, het informeren van onze klanten onderweg, ervaren plaatsers, constant investeren in beter en sneller materiaal (bv onze verhuiskisten of het gratis aanbieden van stockage in tijden van corona) zijn voor ons logische stappen in een normaal businessprofiel.
Leuk om zien was hoe onze concullega's welke niet participeren onder Unie Zuid Transporten één voor één ons model overnamen. Ineens werd alle stockage gratis, maakten ze reclame dat pallets in folie werden gewikkeld, zakten de prijzen. Onze teksten en werkwijze werden bijna letterlijk overgenomen, leuk om zien. Los van het ecologische aspect is het trouwens een zeer makkelijke berekening dat het heen en weer pendelen met lichte vrachtwagens (camionetten) onmogelijk rendabel kan zijn indien je niet "te veel vraagt" aan je klant. Logisch toch dat 100 kub in 1 rit transporteren goedkoper is dan 15 kub en dat terwijl de kosten niet eens zoveel verschillen. Tarieven tot + € 200 per kub voor een ritje België/Spanje of Spanje/België zijn niet meer van deze tijd, ook al is de service goed.
Wij zullen blijven investeren in snel, goed en betaalbaar transport tussen België en Spanje maar in hoofdzaak om onze eigen fabriek sneller te bevoorraden. Dienen we hiervoor 10 vrachtwagens per week in te zetten dan zullen we dat doen en kunnen we ook nog meer goederen van andere klanten meenemen.
Via deze weg wilden we even duidelijk maken wat de link tussen Driesco en Unie Zuid Transporten is en hoe de vork nu juist in de steel zit.
Met vriendelijke groet,
Dries Heyman
Zaakvoerder Driesco BV